søndag, oktober 05, 2014

Patrick Rothfuss - Vindens Navn & Dragedræberen



Min vurdering 5/6
Patrick Rothfuss - Vindens Navn & Dragedræberen
(læst september 2014)
Serie: Ja. Dragedræberkrøniken (2 bøger på dansk)
Forlag: Tellerup
Sider:  bind1: 382. Bind2: 396.
Sprog: Dansk
 
Så fik jeg også givet mig i kast med en af de mest anmelder roste fantasy debuter der vel nærmest er at finde på markedet. Jeg valgte den danske oversættelse, da den efter sigende skulle være fænomenalt oversat af Bjarne Skovlund. (hvilket den er).
 
Bogen er faktisk en smule svær for mig at anmelde, og så alligevel ikke. Der skulle ikke mange sider til før jeg var totalt opslugt af bogen. Jeg er helt vild med Rothfuss skrivestil, den er bare SÅ fed og medrivende. Roligt, men sikkert bliver læseren viklet ind i et fantastisk univers af mystik, musik, magi, romantik og spænding. Historien bygger langsomt, men sikkert op til et episk eventyr omhandlende den noget mystiske kroejer Kvothe. Vi hører her om hans ungdomår som omrejsende gøgler, omstrejfende hjemløs og ikke mindst hans hårde tid på universitet.

Nu kommer så den lidt svære del for mig. Selvom bøgerne er på 700+ sider, føler jeg hele tiden at hele første del af historien bare er en form for prolog til hvad der kommer til at ske.! På trods af de rigtig mange sider, sker der faktisk ikke rigtig så meget i historien. Dermed ikke sagt at jeg ikke følte mig underholdt, for det gjorde jeg bestemt. Der er bare så mange ting der ikke bliver afsluttet, og så mange spørgsmål der ikke bliver besvaret, så der går nok ikke længe før jeg simpelthen bliver nødt til at læse 2 del.

Advarsel: Bogens afslutning efterlader dig i den grad hungrende efter mere. Dog skal man vide hvis man går i gang med serien, at 3 del slet ikke er udgivet endnu, så man kan altså ikke få en afslutning på eventyret...!!!!

OBS: Man har valgt at udgive den danske oversættelse af The Name of the Wind- The Kingkiller Chronicles i to dele, hvor første del har titlen Vindens Navn og anden del Dragedræberen. Det danske bind 2 er altså en del af det engelske bind 1, hvilken kan være lidt forvirrende. Desværre er 2 del af serien (The Wise Man's Fear) ikke oversat til dansk. og del 3 er sågar slet ikke udkommet. (The Doors of Stone)


Ingen kommentarer: