fredag, oktober 17, 2014

Jonas Jonasson - Analfabeten der kunne regne

Min vurdering: 3/6
Jonas Jonasson - Analfabeten der kunne regne
(læst: oktober 2014)
Serie: Nej
Forlag: Modtryk
Sider: 379
Sprog: Dansk
 
Denne bog har jeg hørt på lydbog. Har hørt den på mobilen, og jeg har brugt en app der hedder Storytel. De har en kampagne hvor man kan prøve deres app kvit og frit i 14 dage. Her kan du så høre lige så mange lydbøger du har lyst til. Efter prøveperioden koster det 99 kroner pr, måned. Jeg regner med at der kommer en lille anmeldelse af denne app på et senere tidspunkt. Grunden til at jeg valgte at høre netop denne bog på lydbog, er at den er indtalt af den helt fantastiske Paul Becker der i mine øjne er en fuldstændig suveræn indtaler, med en helt fabelagtig indlevelse.

Denne bog er fuld af finurlige excentriske mennesker, og kommer ind på store emner såsom politik, religion, racediskrimination, retssystemet, konger, statsministre, og så også lige atombomber. Det lyder måske spændende, og det er det også det meste af tiden. Desværre bliver plottet trukket noget i langdrag i denne bog, der efter min mening havde været bedre hvis den havde været 100 sider kortere. Desværre får jeg heller aldrig rigtig sympati med nogen af personerne i bogen, og Nombeko (bogens hovedperson) når jeg sågar at blive lidt halv irriteret på flere gange undervejs. Det tror jeg bestemt ikke er hensigten fra forfatterens side. Når det er sagt, har Jonassen stadig en fabelagtigt formåen til at få læseren til at forvente det uventede, alt sammen tilsat en genial galskab og en humoristisk skrivestil. Bogen er et underholdende indslag, og (selvfølgelig) totalt urealistisk på alle punkter. En god bog hvis man går og er lidt "vinter depri", og trænger til en let læst humoristisk vinterbog. 


Ingen kommentarer: