torsdag, marts 07, 2013

Magne Hovden - Sameland

Min vurdering 2/6
Magne Hovden - Sameland
(Læst Marts 2013 - 260 sider. Forlagsnavn: Modtryk)

Den klassiske frase lyder: "Don`t judge a book by its cover".
Det kom jeg desværre til da jeg valgte at købe denne bog. Intet vidste jeg om bogen, men det flotte og interessante cover, og ikke mindst prisen på 49kr faldt jeg for.

Oppe, hvor Norge bøjer mod Rusland, ligger Kirkenes, og i Kirkenes bor Roy og Leif, et par let mislykkede makkere. De kvitter jobbet på posten for at forfølge en idé, som de har fået: En slags etnisk forlystelsespark med same-tema beregnet udtrykkeligt for turister.
Roy og Leif ved ikke meget mere end du og jeg om samer, men  med rensdyr, myg og så masser af smuglervodka kan vel ikke slå fejl? Jo, det kan det. Alt går faktisk galt - men finder så en ordning til sidst. Lad det være sagt med det samme. Det er ikke stor kunst der gemmer sig i denne flot indpakkede bog. Det er en finurlig lille historie der er hurtigt læst. Bogen prøver hele tiden at være sjov, og det lykkedes bestemt ikke, medmindre man måske rent faktisk kommer fra Kirkenes i nordnorge. Har man derimod bruge for en nem bog til ferien, eller bare en bog der ikke kræver den store koncentration er det et godt valg.

Ingen kommentarer: