søndag, marts 02, 2014

Jakob Ejersbo - EKSIL

Min vurdering: 4/6
Jakob Ejersbo - EKSIL
(læst Februar 2014)
Serie: 1 bind i Afrika Triologien
Forlag: Gyldendal
Sider:  285
Sprog: Dansk
 
Det var slet ikke planlagt at jeg ville gå igang med denne bog, men efter at have siddet og læst anmeldelsen på bogbrokken fik jeg blod på tanden. Historien som sådan lød spændende, og med et snuptag var jeg igang. De fleste har kender jo nok det med at have en lang liste med "to read" bøger, men ind imellem kan jeg godt lide sådan ganske uventet og kaste mig over en uplanlagt bog.
Jeg blev som mange andre læsere også grebet af historien ret hurtigt, og det var en af de bøger der ikke fik lov at ligge ulæst hen i særlig mange dage. Jeg ved ikke hvordan man skal beskrive Jakob Ejerbo`s skrivestil, men den er sådan meget "råt for usødet, lige ud af landevejen agtig". Det havde jeg lidt svært ved at vende mig til i starten, men som læsningen skred frem, blev jeg mere og mere vild med den. (se eksempel nedenfor). Der vil ikke komme nogle spoilers her, men historien er barsk, og lige på, og vil nok blive siddende på hjernebarken et stykke tid.
 
Lige et surt opstød til sidst. Den bog jeg læste må trykkeriet have lavet enten mandag morgen, eller efter et par fredagsøl. Den var visse steder nærmest umulig at læse da bogstaverne forsvandt ind i midten af bogen. 
 
Eksempel på den noget specielle skrivestil i bogen:
Jeg tog en taxi hjem til Angela, hun var ikke hjemme. Satans. Så tog jeg bussen ud til Christian. Han var sur og gad ikke tale med mig, så jeg tog hjem til skolen. Jeg røg 10 cigaretter inden jeg blev opdaget af vagterne, og blev sendt op til inspektøren. Han gav mig en advarsel. Om aftenen mødes jeg med Stefano på fodboldbanen. Stefano ville kneppe, så jeg skred


Ingen kommentarer: