torsdag, februar 20, 2014

World War Z - Max Brooks


Min vurdering: 3/6
Max Brooks - World War Z
(Læst februar 2014)

Serie: -
Forlag: Tellerup
Sider:  441 sider
Sprog: Dansk

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har været gået i såkaldt "zombie-mode" det sidste stykke tid. Har læst The Walking Dead tegneserien de første 9 bind, og derefter set sæson 2 & 3 af TV serien. Det er også grunden til at det ikke er gået så stærkt med at få anmeldt bøger.
For ligesom at toppe værket af, har jeg nu også læst WWZ.
 
Dybest set er denne bog en række interviews med overlevende og efterladte fra et verdensomspændende zombie udbrud. De forskellige interviews spænder fra begyndelsen af ​​udbruddet, hele vejen til efter at det var under kontrol. Ca. 50 stk ialt. Lad det være sagt med det samme, at jeg har måtte tænke længe over hvilken vurdering jeg ville give denne bog.  
På den ene side er det ekstremt velskrevet og realistisk bog Brooks har skrevet. Beskrivelsen af den nye verdensorden efter apokalysmen er forbløffende. Herunder beskrivelsen af klima, religion og de nye lande må have krævet en masse omtanke og fantasi. Fortællingen om hvordan en række nøglepersoner hver især har overlevet zombie krigen er meget spændende.
 
På den anden side jo mere realistisk og autentisk bogen blev mod slutningen, jo mindre jeg nød jeg at læse den. Det er måske svært at forklare, for selvom bogen er meget fantasifuld blev den måske "for lidt fantasifuld" til sidst. Desuden syntes jeg at 50 små historier blev en anelse for meget til mig.  
 

Ingen kommentarer: