mandag, november 24, 2014

Dennis Jürgensen - Krøniker fra Kvæhl


Dennis Jürgensen - Krøniker fra Kvæhl
(læst november 2014 - udkom ca. 1988-90)
Serie: JA, 5 bind
Forlag: Tellerup
Sider:  Ialt 880 siderSprog: Dansk


Der er vel stor set ingen der kan undsige sig fra på et eller andet tidspunkt at have stiftet bekendtskab med Dennis Jürgensens mange ungdomsbøger. De var i hvert tilfælde en meget stor den af mine ungdomsår, og de blive læst hver og een i mine unge folkeskoleår. Et eller andet sted skylder jeg vel egentlig også at takke Hr. Jürgensen for at glæde til bøger er fortsat ind i det voksne liv. Disse bøger var let læselige, sjove og gav mig blod på tanden til at ville læse mere.
Jeg har gud ved hvor mange gange tænkt tilbage på disse herlige bøger, og har faktisk været lidt nervøs for at læse dem som voksen. Det er lidt ligesom at gense en film som man bare syntes var super, duper, vildt overdrevet god som ung, og når man så ser den med andre øjne idag som voksen er det faktisk noget være bras. (de fleste film med Chuck Norris og Jean Claude Van Damme kan nævnes i flæng).
Der skete dog det for ca. 14 dage siden at jeg pludselig var igang med 1 bog i serien, og inden jeg havde set mig om havde jeg læst alle 5 bind igen. Dette er egentlig ikke nogen anmeldelse af bøgerne, det er bare en tilkendegivelse af gensynglæden ved disse min "bardoms favoritbøger". Jeg blev på ingen måde skuffet denne gang heller, selvom jeg nok rammer 20år over aldersgruppen for disse bøger idag. Jeg tog mig selv skraldgrine i det offentlige rum et utal af gange. De fuldstændige sindsyge makabre måder vores onde hovedperson Knusum Kranikum opfører og taler på er stadig lige sjovt og hjerteskærende ondt på samme tid, selv idag. Tak Hr. Jürgensen endnu engang for at lukke mig ind i denne fantastiske ungdommens fantasi verden. Du har altså en stor plads i mit hjerte.


Ingen kommentarer: